Ingyenesen hozzáférhetőek a cégadatok

2006-09-01

Több, mint 250 ezer magyar vállalkozás – köztük legalább 240 ezer kkv – férhet immár ingyen hozzá
cégünk követelés-nyilvántartó rendszeréhez. Az Opten Kft. nyár elején ajánlotta föl valamennyi
vállalkozásokat tömörítő érdekvédelmi szervezetnek, hogy ha csatlakoznak a rendszerhez, akkor
tagjaik ingyen hozzáférhetnek a követelés-nyilvántartó rendszerhez.

Soha nem látott akciót hirdettünk nyáron, mikor is bejelentette társaságunk, hogy valamennyi vállalkozást tömörítő érdekképviseleti szervezet csatlakozhat a követelés-nyilvántartó rendszerhez. A csatlakozó szervezetek tagjai ingyen használhatják a rendszert, amelynek segítségével meggyőződhetnek arról, hogy potenciális partnerükről szerepel-e negatív adat – nem fizetést tanúsító információ – cégünk Egységes Online Követelés-nyilvántartó Rendszerében.

Azóta kicsik és nagyok, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), az Iparosok Országos Szövetsége (IPOSZ) és a Bankszövetség is aláírta a megállapodást.

A nagyobbak, vagy a cégüket profin menedzselő vezetők nem sajnálják a pénzt cégelemzés lekérésére, partnerfigyelésre, vagy csődesély számításra sem. Ez utóbbi szolgáltatásokkal az Opten már arra az időszakra készül, amikor a cégadatok az EU-s normatíváknak megfelelően ingyenesek lesznek. Tóth Tamás ügyvezető igazgató szerint a cégadat szolgáltatók alól ez nem húzza ki a szőnyeget, hiszen az ömlesztett adatok csak a profik számára jelentenek jól felhasználható információt, a feldolgozott adatok viszont felértékelődnek a jövőben.

Az Opten cégadat tára tartalmazza valamennyi vállalkozás adatait, sőt 5 évre visszamenőleg a mérlegeiket is. Ez az alapja a közgazdász szakemberekkel kidolgozott modellszámításoknak, amelyek során a TEÁOR számok szerint elvégzett ágazati átlagokhoz hasonítják a felhasználó által megnevezett cégeket, és ennek alapján mondanak véleményt arról, hogy az adott cég hitelezhető-e, illetőleg érdemes-e vele üzletet kötni.

Modelljeinkbe nemrégiben új kockázati tényezőket építettünk be, lefuttattuk a teljes hazai cégállományra, és a 2004-es adatok alapján, több mint 80 százalékos pontossággal kiszűrtük azokat, akik 2005-ben azután tényleg fizetésképtelenné váltak – mondja Tóth Tamás hozzátéve, hogy a futtatás tapasztalatait földolgozva azóta javítottunk a modellen és tovább növeltük annak pontosságát. Ügyvezetőnk szerint hasonlóképpen felértékelődnek az “alert” típusú szolgáltatások.

A felhasználó által megjelölt cégek adataiban bekövetkezett változásokról, csőd, vagy felszámolás megindításáról, küldenek automatikus értesítést a felhasználónak, vagy jelzi neki, hogy a társaság valamilyen oknál fogva felkerült a követelés-nyilvántartó rendszerbe.

Tóth Tamás szerint e szolgáltatások iránt ma nagy a kereslet, hiszen multik folyamatos törekvése a fizetési határidők kitolására, és általában a nagy felvásárló cégek árleszorítási törekvései számos kkv-t hoznak nehéz helyzetbe, amit sajnos megéreznek ezek üzleti partnerei, beszállítói is.

A fizetési fegyelem romlása, a késedelmes fizetések elszaporodása, a körbetartozási rendszerek kialakulása megkeseríti a kkv-k életét. Ebben a helyzetben segíthet a partnerfigyelő, amely nemcsak azt jelzi, ha egy cég elköltözik, vagy változik a cégjegyzésre jogosult személy, hanem azt is, ha egy harmadik szereplő felszámolást indít ellene, vagy valaki sikerrel kér végrehajtást a társaság eszközeire.

Kiadás dátuma: 2006. szeptember

Kormányzati igazgatási szünet

2022. december 22. és 2023. január 6-a között a 369/2022. (IX. 29.) Korm. rendeletnek megfelelően (kormányzati igazgatási szünet elrendeléséről és a kormányzati igazgatási szünetre alkalmazandó veszélyhelyzeti szabályokról) adatforrásaink egy részénél kormányzati igazgatási szünet lesz, ezért az állami adatszolgáltatások akadozhatnak. Ez hatással lehet a szolgáltatásainkban az adatok frissítésére.