Jogosan aggódnak a hazai árufuvarozók

2019-10-09

Az OPTEN céginformációs szolgáltató adatai szerint 2018-ra 123 milliárd forintot meghaladóan csökkent a hazai árufuvarozók árbevétele 2016-hoz képest – jelentette ki Hantos Zoltán az OPTEN projektmenedzsere.

Év Működő cégek száma (db) Alkalmazotti létszám (fő) Éves nettó árbevétel (eFt) Felszámolási eljárások száma (db) Végelszámolási eljárások száma (db) Végrehajtások száma (db) Kényszertörlések száma (db)
2016 11 054 58 219 1 460 687 410 201 111 1209 423
2017 10 612 59 076 1 448 447 784 175 116 1320 361
2018 10 378 62 697 1 336 827 478 196 97 1196 501

A jelentős bevételkieséssel párhuzamosan a talpon maradó cégek száma is folyamatosan csökkent a vizsgált időszakban. Ezzel ellentétben a bejelentett alkalmazotti létszám jelentősen emelkedett. Ennek eredményeképpen tavaly több mint 62 ezren dolgoztak a szektorban.

A felszámolási eljárások száma 2017 évi csökkenés után újra emelkedésnek indult, akárcsak a kényszertörlések száma. Viszont a végrehajtások a tavalyi évben enyhén mérséklődtek. A számok tehát azt mutatják, hogy sok cég küzd komoly nehézségekkel, és még több tűnik el a piacról. 
 
A szektor cégfluktuációs indexe (CFI), amely az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja az időszak elején rendben működőkéhez, az országos átlagnál, amely 11-12%, némileg magasabb, és tavaly újra felfelé indult el, jelezve az árufuvarozók bizonytalan helyzetét.

A kedvezőtlen gazdasági helyzetet a piaci szereplők érdekeit képviselő Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete is érzékelte. Ennek okán idén áprilisban azonnali fuvardíjemelést szorgalmaztak. A 2018-as pénzügyi beszámolók feldolgozása alapján jogosnak tűnik aggodalmuk, amely szerint: „Az útdíjak drasztikus, a hivatalosan bejelentett 5,8 százalékot többszörösen meghaladó mértékű emelése, az üzemanyagárak növekedése, a kgfb-díjak irreális mértéke, a megállíthatatlan munkabérspirál és munkaerőhiány, valamint a hazai közúti áru- és személyszállítási piac védelmének súlyos hiányosságai miatt összeomlás közeli helyzet alakult ki a fuvarozási ágazatban”

Nem sok jóra számíthatnak az elfogadásközeli állapotban lévő új uniós jogszabálytervezettől sem. A 2017 májusában beterjesztett Európai Mobilitási Csomagot, idén áprilisban tárgyalta az Európa Parlament. A jogszabály tervezet elsősorban a kiküldetéssel kapcsolatos rendelkezéseivel próbálja távol tartani az olcsón dolgozó kelet-európai vállalatokat a nyugat-európai megbízásoktól. A kabotázsra – nem honos fuvarozók által végzett belföldi szállítás – és a határátlépéssel járó fuvarokra is kiterjesztenék a kiküldetési szabályokat, ami hátrányosan érintené a magyar vállalkozásokat. Kivonnák ugyanakkor ezek hatálya alól a tranzitfuvarokat, a kétoldalú szállítási műveleteket, illetve a célországok felé vezető úton és visszafelé egyaránt egy-egy be- és kirakodással járó kétoldalú fuvarokat.

A jogszabály tervezet tartalmaz pozitív elemeket is, amely elsősorban a kamionsofőrök munkakörülményeit javítaná.  A különösen hosszú fuvarok visszaszorítása érdekében a vállalatoknak úgy kellene összeállítaniuk a menetrendeket, hogy a sofőrök rendszeresen, de legalább négyhetente otthon tölthessék a heti pihenőt, amelyet ezt leszámítva is a kamionon kívül kell tölteniük. Emellett a vizsgálatok és ellenőrzések területén a kockázatos cégekre fókuszálnának és a különböző digitális technikák alkalmazásával csökkentenék a szabályosan működő vállalkozások adminisztrációs terheit. A körülményes és hosszadalmas uniós jogalkotási eljárás miatt a jogszabály elfogadása valószínűleg már a következő EP feladata lesz – zárja elemzését a céginformációs szolgáltató.  

Kormányzati igazgatási szünet

2022. december 22. és 2023. január 6-a között a 369/2022. (IX. 29.) Korm. rendeletnek megfelelően (kormányzati igazgatási szünet elrendeléséről és a kormányzati igazgatási szünetre alkalmazandó veszélyhelyzeti szabályokról) adatforrásaink egy részénél kormányzati igazgatási szünet lesz, ezért az állami adatszolgáltatások akadozhatnak. Ez hatással lehet a szolgáltatásainkban az adatok frissítésére.