Lendületben a reklámcégek alapítói
Az idei első félévben 11 százalékkal több reklámmal foglalkozó cég alakult, mint amennyi felszámolás, végelszámolás vagy törlés révén megszűnt – derül ki legfrissebb adatainkból. A növekvő trend azért is érdekes, mert a hazai média tartós válságát éppen a hirdetési piac csökkenése okozza. Az új alapítások és a megszűnések/megszüntetések üteme azonban egyaránt nőtt 2009 azonos időszakához képest.
Június végéig idén 92 reklámmal foglalkozó vállalkozás ellen indítottak felszámolási eljárást, ez 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A felszámolások havi megoszlása hasonló a tavalyihoz: a legtöbb eljárás márciusban (22) és júniusban (22), tehát a negyedévek utolsó hónapjaiban indult.
Mind többen akarnak szabadulni régi vállalkozásuktól: az idei első félévben 87 céget zártak be tulajdonosaik önszántukból, ez 18-cal több, mint egy évvel korábban – a növekedés 21 százalékos. A cégbezárások növekedési trendje gyorsabb a nemzetgazdaság egészében tapasztalható – egyébként hasonló irányú – folyamatnál, ahol 10 százalékos a mutató.
A felszámolás és végelszámolás alatti cégek számához képest megdöbbentően, 88 százalékkal magasabb az újonnan alakult vállalkozások száma. Június végéig 338 új reklámcég alakult, ami a tavalyi első félévben bejegyzett 321 új vállalkozáshoz képest is 5 százalékos emelkedés. Ez egyébként megegyezik az összes ágazat átlagos növekedésének ütemével az első félévben. A hirdetési piac eközben a Magyar Reklámszövetség becslése szerint 19 százalékkal csökkent 2009-ben, vagyis mind több cég költ el egyre kevesebb pénzt a hazai médiában és hirdetési felületeken. A cégalapítási kedv növekedésének oka egyébként az is, hogy a hirdetésszervező az egyik legkeresettebb szakma, ám az ezzel foglalkozókat általában vállalkozóként, szerződéssel foglalkoztatják a kiadók – kommentálta az adatokat Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója.
Meghaladja a felszámolás vagy a végelszámolás alatti cégek számát azon vállalkozások száma, amelyeket már töröltek 2010 első hat hónapjában. 121 céget töröltek: az adat alig több, mint 2009 azonos időszakában, amikor 117 cég szűnt meg hivatalosan (ez esetben a már befejezett felszámolási, végelszámolási eljárásokról van szó).
A reklámipar Budapestre és környékére jellemző ágazat az országos kiadóvállalatok és médiumok koncentrálódása miatt. Nem is meglepő, hogy az első félév 92 felszámolt vállalatából 52 közép-magyarországi székhelyű, az újonnan alakult vállalkozások kétharmada is itt indul útjára. Egyes régiókban alig van mozgás: az Észak- és Dél-Alföldön csupán 4 felszámolás volt 10-12 új alapítás mellett, a Dél-Dunántúlon pedig 6 felszámolás, ám ott 2009 második felében nem volt megszűnő cég.
Megjelenés dátuma: 2010. augusztus 31.