Professzionális ügyfélminősítés nem csak profiknak

2007-03-01

Napjainkra elfogadottá vált, hogy amennyiben egy vállalkozás hitelt szeretne felvenni, akkor
tisztában kell lennie azzal, hogy a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) nincs-e már
„priusza”. Ha van, akkor a legtöbb pénzintézetben esélye sincs, máshol pedig a jellemző piaci
kamatoknál jóval drágábban juthat hitelhez a kérelmező. De vajon tisztában vannak-e a gazdasági
társaságok azzal, hogy az ügyfélminősítés milyen egyéb tényezőkből épül fel, mi alapján mondják egy
cégre, hogy kaphat vagy nem kaphat hitelt, mennyit kaphat, illetve hogy mi alapján határozzák meg
egy cég várható fizetőképességét?

A cégadatok, a cégek pénzügyi beszámolóadatai (több évre visszamenőleg), a személyi kapcsolatok, különböző követelésnyilvántartó rendszerek mind-mind háttéradatbázisául szolgálnak annak az összetett – pénzintézetenként gyakran jelentősen eltérő – modellnek, melyre az ügyfélminősítő rendszerek épülnek, és mely alapján eldől, hogy mely cég mennyi hitelt és milyen feltételekkel kaphat.

A számos befolyásoló tényező közül több standardként szerepel a figyelembe vett adatoknál, így bármely cég már a hitelkérelem leadása előtt előminősíttetheti magát, hogy elkerülje a gyakran igen drága hitelbírálati díjat.

Ahogy azonban az üzletemberek ma már elég sok energiát fektetnek saját üzleti jó hírük felépítésre, úgy még mindig kevés figyelmet szentelnek üzleti partnereik feltérképezésére. Holott napjaink Magyarországán a lánctartozás, a fizetésképtelenség, illetve a késedelmes fizetés olyan vállalkozásokat hozhat nehéz helyzetbe, amelyek egyébként kínosan ügyelnek saját jó hírnevükre. A céginformáció, cégelemzés használata akár az Európai Unióban, akár bárhol a világon beépülve a gazdasági kultúrába jelentősen csökkentette azoknak a vétlen cégeknek a számát, akik nem jutottak jogosan megérdemelt fizetségükhöz.

Nem árt, ha tudjuk, hogy ma már egyetlen vállalkozó sem hivatkozhat arra, hogy „Honnan tudhattam volna, hogy nem fog fizetni?” vagy a „Hát igen, ez Magyarország!”. Ilyen mondatok mögé bújva ma már nem lehet áthárítani a felelősséget a gazdasági környezetre. Igenis lehet tenni a partnerek nem fizetéséből származó kár ellen, és a vállalkozása számára végzetes hibát követhet el az, aki nem ellenőrzi üzleti partnereit. A minimális körültekintés akár ingyenesen is elvégezhető, ugyanis többek között a www.fn.hu vagy a www.vg.hu honlapokon CÉGTÁR LIGHT szolgáltatás működik, melynek segítségével egy-egy cégről megtudhatjuk, hogy létezik-e, illetve néhány alapadatot is megtalálunk róluk az online keresőrendszerben.

Nagyobb összegű, utólagos fizetési konstrukciójú ügyleteknél azonban minden vállalkozó jól teszi, ha még körültekintőbben jár el. Az Opten Informatikai Kft. olyan szolgáltatást nyújt DVD-n illetve online felületen, melynek segítségével a lehető legteljesebb információhoz juthat a felhasználó bármely Magyarországon bejegyzett cégről. Teljes cégkivonat, cégmásolat, 5 évre visszamenőleges pénzügyi beszámolóadatok vagy a céggel szemben bejelentett követelések is megtalálhatóak abban az egységes rendszerben, mely napi, heti illetve (pénzügyi beszámoló adatok esetében) éves frissítéssel tartalmazza a hazai cégek összes nyilvános cégadatát.

Ám sok esetben az adatok korrekt kiértékelése, illetve a megfelelő üzleti következtetés levonása nem is olyan egyszerű mint gondolnánk. Noha a pénzintézetek megtehetik, hogy teljes kockázatelemző csoportot tartsanak fenn a cégek „átvilágítására”, a legtöbb – különösen a kisebb – cég sem szakmailag, sem anyagilag nincs felkészülve az ügyfél illetve cégminősítésre. A hatalmas adatbázis és több mint 12 év szakmai tapasztalata alapján az Opten Kft. CÉGELEMZÉS néven olyan szolgáltatást is kínál ügyfeleinek, amelynek segítségével azonnal, szubjektív tényezőktől mentesen összefoglaló értékelést kapnak a vizsgált cég pénzügyi és stabilitási hátteréről, a teljes hazai gazdaság elemzésével elkészített összetett modell alapján. Az elemzés csődesélyt, javasolt kereskedelmi hitelmaximumot is tartalmaz, és javaslatot ad arra, hogy érdemes-e üzleti kapcsolatot létesíteni az adott céggel, vagy sem. Ennek segítségével – mindössze néhány ezer forintért – bárki számára könnyen eldönthető, hogy mennyire kockázatos a megkötni kívánt üzlet.

Felmerül a kérdés, mi van azokkal a cégekkel, akik – napjaink Magyarországára igen jellemző módon – rövid élettartamú projektcéget hoznak létre? Hiszen ezeknek a cégeknek alig van múltjuk, adatuk, meglehet, hogy még mérleg és eredmény-kimutatásuk sincs hozzáférhető. Itt jelentkezik a hatalmas háttéradatbázis előnye, hiszen ebben az esetben a cég személyes és céges kapcsolatain keresztül információt nyerhetünk arról, hogy a tulajdonosoknak, cégjegyzésre jogosultaknak van-e vagy volt-e más cégük és azokról mit tudni. Ha például a cég tulajdonosának 3 korábbi cége felszámolással fejezte be működését, akkor ez meglehetősen óvatosságra intő körülmény.

Vannak akik azt mondják: „én ismerem az ügyfeleimet, ismerem a megrendelőimet, eddig is fizettek”. Ez természetesen sok szempontból előny. Ugyanakkor se szeri se száma az „eddig rendesen fizettek, oszt most tessék …” kezdetű rémtörténeteknek. Betudható ez a gazdasági helyzetnek, de egy standard közgazdasági vállalkozási életciklusnak is. Senki nincs biztonságban. Ilyenkor nagy segítséget jelenthet az Automatikus Partnerfigyelés. Ha ugyanis egy cég beállítja a partnereit nyomon követésre, akkor minden héten e-mailben kaphat tájékoztatást arról, hogy melyik partnercégénél milyen változás történt (pl. székhely, tulajdonos, alaptőke csökkentés, stb…), hogy nem került-e eljárás alá, illetve hogy nem került-e be az Egységes Online Követelésnyilvántartó Rendszerbe. A partnerfigyelés igen nagyfokú biztonságot ad a szolgáltatás használójának, hiszen időben felismerheti a bajba került céget, így elkerülheti, hogy magával rántsa az üzleti kapcsolat.

A magyar cégkultúra nagy lehetőség és változás előtt áll, amely változás után azok kerülnek ki győztesen az átalakult gazdaságból, akik időben és okosan megteszik a megfelelő lépéseket az ügyfélminősítés illetve a gazdasági kapcsolatok kockázatelemzése terén. Az Opten Informatikai Kft. ehhez a változáshoz teremtette és teremti meg a lehető legkorszerűbb, legteljesebb háttér-információs adatbázist és rá építve a teljes szolgáltatásrendszert.

Kiadás dátuma: 2007. március

Kormányzati igazgatási szünet

2022. december 22. és 2023. január 6-a között a 369/2022. (IX. 29.) Korm. rendeletnek megfelelően (kormányzati igazgatási szünet elrendeléséről és a kormányzati igazgatási szünetre alkalmazandó veszélyhelyzeti szabályokról) adatforrásaink egy részénél kormányzati igazgatási szünet lesz, ezért az állami adatszolgáltatások akadozhatnak. Ez hatással lehet a szolgáltatásainkban az adatok frissítésére.